Downloads;
Bekijk hier de datasheet
Bekijk hier de manual
Bekijk hier de productpagina
Lithium Battery Smart 12,8V & 25,6V
Met geïntegreerde celbalancering
Kan parallel geschakeld en in serieschakeling zijn
Bluetooth-app beschikbaar om celspanning en temperatuur te controleren
Vereist één van deze BMS-es:
- VE. Bus BMS / VE.Bus BMS V2 – aanbevolen voor systemen met onze omvormers/opladers.
- smallBMS – aanbevolen voor gebruik in kleine systemen.
- Smart BMS 12/200 – aanbevolen voor gebruik bij Automobiel- en Marinesystemen met DC-ladingen en dynamo's.
- Smart BMS CL 12/100 – aanbevolen voor gebruik bij Automobiel- en Marinesystemen met DC-ladingen en dynamo's.
- Lynx Smart BMS - aanbevolen voor gebruik in grote systemen.
Modellen 12,8/ 25,6V
12,8 & 25,6 Volt Lithium IJzer Fosfaat Accu Smart Met Bluetooth
Victron Energy Lithium Battery Smart accu's zijn Lithium Ijzer Fosfaat (LiFePO4) accu's en beschikbaar in 12,8 V of 25,6 V in verschillende capaciteiten. Ze kunnen in serie, parallel en serie/parallel geschakeld worden zodat een accubank gebouwd kan worden voor systeemspanningen van 12 V, 24 V of 48 V. Het maximaal aantal accu's in één systeem is 20, hetgeen resulteert in een maximale energieopslag van 84 kWh in een 12 V systeem en tot 102 kWh in een 24 V1) en 48 V1) systeem.
Één enkele LFP-cel heeft een nominale spanning van 3,2 V. Een 12,8 V-accu bestaat uit 4 in serie geschakelde cellen en een 25,6 V- accu bestaat uit 8 in serie geschakelde cellen.
Waarom lithium-ijzer-fosfaat?
Sterk
Een loodzuur-accu verzwakt voortijdig door sulfatering:
- Wanneer de accu tijdens lange tijdsperiodes niet optimaal werkt (d.w.z. wanneer de accu zelden of nooit volledig opgeladen is).
- Wanneer de accu gedeeltelijk of nog minder opgeladen is of zelfs volledig ontladen is (jacht of camper tijdens de winter).
Een LFP-accu:
• Hoeft niet volledig opgeladen te zijn. Levensduur verbetert zelfs lichtjes bij gedeeltelijk opladen in plaats van volledig opladen. Dit is een belangrijk voordeel van LFP in vergelijking met loodzuur.
• Andere voordelen zijn het ruime bereik van bedrijfstemperatuur, uitstekend cyclisch verloop, lage interne weerstand en hoge efficiëntie (zie onderaan).
LFP is daardoor de aanbevolen chemie voor veeleisende applicaties.
Efficiënt;
- Bij meerdere applicaties (vooral zelfvoorzienend PV en/of wind) kan energie-efficiëntie van cruciaal belang zijn.
- De retour energie-efficiëntie (ontlading van 100 % naar 0 % en opnieuw naar 100 % opgeladen) van de gemiddelde loodzuuraccu bedraagt 80 %.
- De retour energie-efficiëntie van een LFP-accu bedraagt 92 %.
- Het laadproces van loodzuur accu's wordt bijzonder inefficiënt wanneer de 80 % laadstatus bereikt wordt, resulterend in efficiënties van 50 % of zelfs minder bij PV-systemen waar meerdere dagen reserve-energie vereist zijn (accu werkend in 70 % tot 100 % laadstatus).
- In tegenstelling daarmee bereikt een LFP-accu nog steeds 90 % efficiëntie onder oppervlakkige laadomstandigheden.
Omvang en gewicht
- Bespaart tot 70 % in ruimte
- Bespaart tot 70 % in gewicht
Duur?
- LFP-accu's zijn duur in vergelijking met loodzuur. Maar bij veeleisende applicaties wordt de initiële kostprijs meer dan gecompenseerd door langere levensduur, hogere betrouwbaarheid en uitstekende efficiëntie.
Bluetooth
- Met Bluetooth kunnen celspanningen, temperatuur en alarmstatus bewaakt worden.
- Direct uitlezen De VictronConnect-App kan de belangrijkste gegevens op de apparatenlijst pagina weergeven zonder noodzaak verbinding te maken met het product.
- Zeer nuttig om een (potentieel) probleem, zoals een celonbalans te lokaliseren.
Victron LFP-accu's hebben geïntegreerde celbalancering en celbewaking. De celbalancering-/-bewakingkabels kunnen in serie geschakeld worden en moeten verbonden worden met een Battery
Management System (BMS).
Battery Management System (BMS)
Het BMS zal:
1. Een vooralarm geven wanneer de spanning van een accucel minder wordt dan 3,1 V (aanpasbaar 2,85 V – 3,15 V).
2. De belasting ontkoppelen of afsluiten wanneer de spanning van een accucel minder wordt dan 2,8 V (aanpasbaar 2,6 V – 2,8 V).
3. Stopt het laadproces wanneer de spanning van een accucel hoger wordt dan 3,75 V of wanneer de temperatuur te hoog of te laag wordt. Raadpleeg de BMS-gegevensbladen voor meer functies.