Downloads;
Bekijk hier de datasheet
Bekijk hier de manual
Bekijk hier de productpagina
VE.Bus BMS / VE.Bus BMS V2
De VE.Bus BMS en VE.Bus BMS V2 zijn accubeheersystemen (BMS), ontworpen als interface met, en bescherming van, één of meerdere Lithium Battery Smart 12,8 V & 25,6 V-accu's (LiFePO4 of LFP) in systemen met Victron omvormers of omvormer/laders uitgerust met VE.Bus-communicatie. Het BMS bewaakt en beschermd de accu's tegen te hoge spanning en te lage spanning van elke afzonderlijke cel, en tegen te hoge of te lage temperatuur.
Afhankelijk van de status van de accu of accu's zal het BMS:
- Een vooralarm geven om te waarschuwen voor dreigende te lage spanning in de cel.
- Het omvormen uitschakelen bij te lage spanning in de cel; bij VE.Bus omvormers of omvormer/laders gaat dit via de VE-Bus, en bij andere belastingen via de klem “Belasting loskoppelen”.
- Uitschakelen bij te hoge spanning of te hoge of te lage temperatuur in de cel; bij VE.Bus omvormers of omvormer/laders wordt het laden uitgeschakeld via de VE-Bus, bij andere laders worden uitgeschakeld via de klem “Belasting loskoppelen”.
- Externe aan/uit-aansluitklemmen.
- In staat om VE.Direct en VE.Can zonneladers via een GX-apparaat uit te schakelen.
- Mogelijkheid om de VE.Bus omvormer/lader vanuit meerdere apparaten te besturen, zoals de Digital Multi Control, de VE.Bus Smart dongle en/of een GX-apparaat.
- Aansluitklemmen voor hulpvoedingsingang en hulpvoedingsuitgang waardoor een GX-apparaat van stroom voorzien blijft ook wanneer het systeem wordt uitgeschakeld.
VE.Bus BMS
Beschermt elke afzonderlijke cel van een Victron lithium-ijzerfosfaat- (LiFePO4 of LFP) accu
Elke afzonderlijke cel van een LiFePO4-accu moet worden beschermd tegen overspanning, onderspanning en over- temperatuur.
Victron LiFePO4-accu's beschikken over een geïntegreerde celbalanceer-, temperatuur- en spanningsregeling (in het Engels Balancing, Temperature and Voltage control, BTV) en kunnen met twee M8-stekkersets op het VE.Bus-BMS worden aangesloten.
De BTV's van meerdere accu's kunnen in een ringnetwerk met elkaar worden verbonden. Tot vijf accu's kunnen parallel en tot 4 accu's kunnen in serie worden geschakeld (BTV's kunnen eenvoudig in een keten worden geschakeld), zodat een 48V accubank van maximaal 1500Ah kan worden samengesteld. Zie voor meer informatie de documentatie van onze LiFePO4-accu.
Het BMS zal:
- de belastingen uitschakelen of loskoppelen in geval van naderende cel-onderspanning,
- de laadstroom verlagen in geval van naderende celoverspanning of overtemperatuur (alleen bij VE.Bus- producten, zie onderstaand) en
- de acculaders uitschakelen of loskoppelen in geval van naderende cel-overspanning of over-temperatuur.
Beschermt 12V-, 24V- en 48V-systemen
Bedrijfsspanningsbereik van het BMS: 9 tot 70V DC.
Communiceert met alle VE.Bus- prodcten
Het VE.Bus BMS met een MultiPlus-, Quattro- of Phoenix-omvormer worden verbonden via een standaard RJ45 UTP- kabel.
Overige producten, zonder VE.Bus, kunnen worden aangestuurd, zoals onderstaand weergegeven:
Laadontkoppeling
De Laadontkoppeling uitgangsspanning is normaal gezien hoog en wordt vlottend bij imminent celonderspanning (standaard 3,1 V/cel, aanpasbaar op de accu tussen 2,85 V en 3,15 V per cel).
Maximale stroom: 2 A.
De Laadontkoppeling uitgangsspanning kan gebruikt worden om
- op afstand bediende aan/uit van een lading, en/of
- de op afstand bediende aan/uit van een elektronische laadschakelaar (Accu Beschermen)
Pre-alarm
De pre-alarm uitgangsspanning is normaal vlottend en wordt hoog bij imminente celonderspanning (standaard 3,1 V/cel, aanpasbaar op de accu tussen 2,85 V en 3,15 V per cel). Maximale stroom: 1 A (niet beveiligd tegen kortsluiting).
- De minimale vertraging tussen pre-alarm en laadontkoppeling bedraagt 30 seconden.
Charge Disconnect
De uitgangsspanning van de Charge Disconnect (ladingsontkoppeling) is normaal gesproken hoog en wordt ‘free floating’ in geval van naderende celoverspanning of overtemperatuur. Maximale stroom: 10mA.
De uitgangsspanning van de Charge Disconnect kan worden gebruikt om het volgende te regelen:
- in-/uitschakelen op afstand van een lader en/of
- een Cyrix-Li-Charge-relais en/of
- een Cyrix-Li-ct Battery Combiner.
LED-aanduidingen
- Ingeschakeld (blauw): VE.Bus-producten zijn ingeschakeld.
- Cel>4V of temperatuur (rood): lading ontkoppeling uitgangsspanning laag door naderende celoverspanning of over-temperatuur.
- Cel>2,8V (blauw): lading ontkoppeling uitgangsspanning hoog.