VE.Bus BMS V2

VE.Bus BMS V2 VE.Bus BMS V2 VE.Bus BMS V2 VE.Bus BMS V2
VE.Bus BMS V2 VE.Bus BMS V2 VE.Bus BMS V2 VE.Bus BMS V2
VE.Bus BMS V2
VE.Bus BMS V2 is ontworpen als interface met, en bescherming van, één of meerdere Lithium Battery Smart 12,8/25,6V-accu's in systemen met Victron omvormers of omvormer/laders uitgerust met VE.Bus.

Artikelnummer

BMS300200200

Verzendkosten

€ 6,95

Standaard levertijd

2 tot 4 werkdagen

EAN

8719076057277

€ 166,00
€ 147,74
excl. btw
€ 200,86
€ 178,77
incl. btw
Prijs per stuk
Aantal: 
Bestellen
 
Op projectlijst

Downloads;

Bekijk hier de datasheet
Bekijk hier de manual
Bekijk hier de productpagina


VE.Bus BMS / VE.Bus BMS V2

De VE.Bus BMS en VE.Bus BMS V2 zijn accubeheersystemen (BMS), ontworpen als interface met, en bescherming van, één of meerdere Lithium Battery Smart 12,8 V & 25,6 V-accu's (LiFePO4 of LFP) in systemen met Victron omvormers of omvormer/laders uitgerust met VE.Bus-communicatie. Het BMS bewaakt en beschermd de accu's tegen te hoge spanning en te lage spanning van elke afzonderlijke cel, en tegen te hoge of te lage temperatuur.

Afhankelijk van de status van de accu of accu's zal het BMS:

  • Een vooralarm geven om te waarschuwen voor dreigende te lage spanning in de cel.
  • Het omvormen uitschakelen bij te lage spanning in de cel; bij VE.Bus omvormers of omvormer/laders gaat dit via de VE-Bus, en bij andere belastingen via de klem “Belasting loskoppelen”.
  • Uitschakelen bij te hoge spanning of te hoge of te lage temperatuur in de cel; bij VE.Bus omvormers of omvormer/laders wordt het laden uitgeschakeld via de VE-Bus, bij andere laders worden uitgeschakeld via de klem “Belasting loskoppelen”.
  • Externe aan/uit-aansluitklemmen.
  • In staat om VE.Direct en VE.Can zonneladers via een GX-apparaat uit te schakelen.
  • Mogelijkheid om de VE.Bus omvormer/lader vanuit meerdere apparaten te besturen, zoals de Digital Multi Control, de VE.Bus Smart dongle en/of een GX-apparaat.
  • Aansluitklemmen voor hulpvoedingsingang en hulpvoedingsuitgang waardoor een GX-apparaat van stroom voorzien blijft ook wanneer het systeem wordt uitgeschakeld.


VE.Bus BMS

De volgende generatie VE.Bus BMS V2

De VE.Bus BMS V2 is de volgende generatie van het VE.Bus Battery Management System (BMS) voor Victron Energy Lithium Battery Smart accu's. Deze accu's zijn Lithium IJzer Fosfaat (LiFePO4) accu's en zijn beschikbaar in 12,8 V of 25,6 V in verschillende capaciteiten. Ze kunnen in serie, parallel en serie/parallel geschakeld worden zodat een accubank gebouwd kan worden voor systeemspanningen van 12 V, 24 V of 48 V. Het maximaal aantal accu's in één systeem is 20, hetgeen resulteert in een maximale energieopslag van 84 kWh in een 12 V systeem en tot 102 kWh in een 24 V1) en 48 V1) systeem.

Het werd ontworpen voor interface met de lithium accu's en deze te beschermen in systemen die Victron-omvormers of omvormer/laders hebben met VE.Bus-communicatie.

Beschermt elke individuele cel van een Victron Lithium Battery Smart

Voor betrouwbare en veilige werking moet een LiFePO4 accu bewaakt en beschermd worden tegen te hoge spanning en te lage spanning van elke individuele cel, en ook te hoge of te lage temperatuuromstandigheden. Het Victron Lithium Battery Smart-gamma omvat geïntegreerde bewaking van celspanning, balanceren van celspanning en bewaken van de temperatuur. Als de celspanning of accutemperatuur buiten het toegestane bereik ligt, wordt dit aan de BMS doorgegeven via twee BMS-kabels met ronde M8-connectoren. In systemen met meerdere accu's worden de BMS-kabels van elke accu in serie geschakeld (doorgelust), met de eerste en de laatste BMS-kabel aangesloten op de BMS.

Gebaseerd op de status van de Victron Lithium Battery Smart-accu or accu's zal het BMS:
  • Een vooralarm-signaal geven om te waarschuwen voor een dreigende toestand van te lage cel spanning.
  • Omvormen bij VE.Bus omvormers of omvormer/opladers via VE.Bus uitschakelen en andere belastingen uitschakelen via de 'Loskoppelen van de belasting' aansluitklem bij een toestand te lage cel spanning.
  • Opladen bij VE.Bus omvormers of omvormer/opladers VE.Bus uitschakelen, VE.Direct en VE.Can PV-laders via een GX-apparaat uitschakelen en andere opladers uitschakelen via de “Loskoppelen van de lader” aansluitklem bij te hoge spanning van een cel, te lage temperatuur of te hoge temperatuur.

Communicatie met VE.Bus-producten

MultiPlus, Quattro of Phoenix omvormers maken verbinding met de “MultiPlus/Quattro” poort met een standaard RJ45 UTP-kabel. Het BMS schakelt het omvormen uit bij te lage spanning van een cel en schakelt laden uit bij te hoge spanning of temperatuur van een cel.

Communicatie met remote apparaten

Een GX-apparaat (zoals een Cerbo GX), Digital Multi Control (DMC) paneel of een VE.Bus Smart dongle (inclusief elke combinatie) kan op de BMS aangesloten worden via de “Remote panel” poort. Deze accessoires kunnen allemaal gebruikt worden in combinatie met het BMS om remote de VE.Bus omvormer of omvormer/ladercharger-status te wijzigen (aan/uit/alleen lader).

Aanvullende voedinginvoer- en uitvoerklemmen

Het BMS heeft een speciale voedingsuitgang (GX-Power) voor een GX-apparaat en een hulpvoedingsingang (Aux-In) voor een externe DC- bron, zoals een AC/DC-adapter. Wanneer een systeem wordt uitgeschakeld, blijft GX-apparaat gevoed via de hulpvoedingsingang, of worden losgekoppeld om verdere ontlading van de accu te voorkomen.

Remote aansluitklemmen

Deze aansluitklemmen kunnen gebruikt worden om het BMS in- of uit te schakelen. Wanneer het BMS uit staat, zijn beide uitgangen zwevend zodat belastingen en laders uitgeschakeld worden. Er zijn twee remote aansluitklemmen, meer bepaald “Remote L” en “Remote H”. Er kan een remote aan/uit-schakelaar of relaiscontact tussen L en H geplaatst worden om het BMS in- of uit te schakelen. Alternatief kan aansluitklem H aan de accu plus geschakeld worden, of aansluitklem L aan de accu min.

LED-indicatoren

Het BMS heeft de volgende LED-indicaties:
  • Status (blauw): Licht ongeveer elke 10 seconden kort op om een normale werking aan te geven.
  • Temp of Cel > 4 V (rood): Licht op wanneer de lader loskoppelen-uitgang laag is omwille van te hoge spanning of te hoge temperatuur van de cel.
  • Cel > 2,8 V (blauw): Licht op wanneer de belasting loskoppelen-uitgang hoog is en de celspanningen van de accu boven 2,8 V liggen.

Specificatie's

DC ingangsspanning
9 tot 70V

Afmetingen

Hoogte
24mm
Breedte
95mm
Dikte
106mm
Gewicht
0,12Kg